Kościół w Bryńcach Zagórnych nawiązując do architektury w. XVII, co jest widoczne w bryle, ale przede wszystkim w sposobie rozczłonkowania wnętrza. Jest to rozwiązanie nietypowe, choć istnieje bliska analogia w postaci kościoła w pwzór kościoła macierzystego w Białym
2008 rok.Widok kościoła od strony zachodniej |
Kamieniu, gdzie o wyborze stylu z wyglądzie zewnętrznym zadecydowało najwyraźniej dążenie do podkreślenia związków z historycznymi korzeniami miejscowej Parafii. Przed I wojną światową zdarzały się też inne przykłady wiernego nawiązywania do wzorów barokowych (np. przebudowy kościołów w Turce i Chyrowie, dzwonnica kościoła w Dobromile), a nawet integralnego ich kopiowania ze względów ideowych (kościół w Lipowcu – 1912-1914). W tych przypadkach źródłem inspiracji była architektura w. XVIII. Późny, malowniczy barok dostarczał wzorów dla licznych dzieł architektury sakralnej powstających na Kresach w okresie międzywojennym, których formy identyfikowano ze sztuką rodzinną.
Prowincjonalnemu środowisku, w jakim powstał kościół w Bryńcach Zagórnych (nie wiadomo , czy architekt Rzepecki brał czynny przy jego budowie gdyż był autorem projektu) nie należy przypisywać głębszej świadomości odnośnie stylów historycznych. Wydaje się jednak, że formy budowli mogły być pierwotnie odbierane jako neorenesansowe,a ich klasycyzujący wyraz miał na celu podkreślenie jej zachodniego, łacińskiego charakteru.